REGLER SHOW-SPL 2023
Dette er de offisielle reglene og klasseinndelingene for Show-SPL. Reglene er skrevet med innspill fra deltakere og importører. Rekruttering er veldig viktig for at bilstereomiljøet skal vokse, så vi har forsøkt å gjøre det så enkelt og rettferdig for nybegynnere som mulig – slik at alle har mulighet til å delta om de vil.
Til alle dere som vurderer å ta turen på deres første Show-SPL konkurranse: Dere har ingenting å frykte, men alt å vinne. Show-SPL er lagt opp slik at alle kan delta og ha det gøy uansett nivå. Alle kan møte opp med det anlegget de har, og vi deler opp i klasser der alle stiller likt. På konkurranser er det bare å benytte anledningen til å spørre om du ønsker å vite mer om bilstereo, eller vil ha tips og triks fra andre bilstereo interesserte. Vi hjelper deg gjerne og håper at vi sees på neste treff!
Hilsen oss i styret for Show-SPL
Regler alle klasser:
1. Sikring på ledninger som går fra batteri(er) foran eller fra dynamo til ekstra batteri (i begge ender). Hvis sikring er vanskelig å se uten å demontere masse, kan man ta ett bilde av sikringen som dokumentasjon.
2. Alt utstyr, høyttalere og forsterkere osv, skal være forsvarlig sikret og festet.
3.Sinus toner er ikke tillatt i noen av klassene. Men f.eks. Bass Mekanik, Decaf og Rebassed osv er nå tillatt.
4. Det er tillatt og stille i en høyere klasse en den man er godkjent for om det er ønskelig. (Med forutsetning av at det er flere deltakere i klassen)
5.Innvendig speil og nakkestøtter kan lovlig fjernes under måleperioden.
6. DB Tape/ sølvtape kan brukes under vinduslinjen og frem til b-stolpen.
7. Mini forsterkere/PNP og DSP kan erstatte original forsterkere på original plassering i bil, kan også koples på det originale ledningsnettet. Eksempelvis bak cd-spiller/hanskerom.
8. Forsterkere med opptil 1000w mere enn tillatt i klasseover 2501 w rms kan delta mot ett “handikap” som blir lagt til deltagers score (db). For forsterkere opptil 500w mere trekkes det 0.5db. Og for forsterkere opptil 1000w mere trekkes det 1db ifra score.
9. For å delta i NM må man ha stilt på minst en tidligere event i inneværende sesong i samme klasse.
Regler for målinger:
1. Sensor for måling er plassert i frontruta på høyre side. Vi bruker en målestav for å gjøre plasseringen så lik som mulig.
2. Bilens motor kan være i gang (hvis arrangementet er ute).
3. Det er ikke tillatt med ladning utover dynamo som drives av bilens motor. Med unntak i klassen Extreme Street Illegal.
4. Parkeringsbrems skal være på.
5. Bilen kan være lukket eller åpen i måleperioden (I gjennomsnitt målingen, Show SPL skal begge framdører være åpne).
6. Det er tillatt å få hjelp fra publikum eller team medlemmer til å holde igjen dører, sitte på/i bilen osv.
7. Høy musikk og demoer er ikke tillatt mens konkurranser pågår da dette forstyrrer for selve konkuransen.
8. Det blir avholdt 2 runder per konkurranse, alle deltakere får mulighet til å ha 1 peak, 1 DB Sprint og 1 Show SPL måling per runde. Høyest måling blir gjeldende. Det blir også rematcher om deltakere i samme klasse får identisk score.
ROOKIE
Bilen skal være registrert, EU-godkjent og forsikret.
Kun ett ekstra batteri, med maks 1 ekstra pluss strekk 53mm2 kabel fra batteriet foran til ekstra batteriet er tilatt. BIG 3, en ekstra ladekabel i tillegg til orginal fra dynamo til batteri er også tillatt. Kun tillatt å bruke bilens originale dynamo. Modifisering eller bruk av dioder for å øke ladespenning er ikke tillatt. Har bilen original batteriet plassert bak kan man ha 1 ekstra pluss strekk 53mm2 fra dynamoen til original batteriet. Dersom ikke ekstra batteri blir benyttet er det tillatt med 3 x 53mm2 pluss kabel. Utenom dette er det ingen begrensninger på antall kabler. (Lithium- og supercaps batteriteknologi er ikke tillatt, om ikke dette er standard på bilen)
Ingen begrensninger på demping inni kupén, men skal ikke være synlig og alle interiørdeler må være montert.
Subwooferkasser, batterier og andre strømførende komponenter skal være montert i bagasjerommet og ikke foran c-stolpe”, og ikke gå over vinduslinjen, baksetet skal være intakt.
Det er tillatt å bytte ut den originale gulvplaten i bagasjerommet for å kunne feste utstyret på en bedre/lettere og mer forsvarlig måte med f.eks en boltet/skrud plate, orginal matte er også tillatt å fjerne.
Det tillates enkel modifikasjon av interiørdeler, men det skal se tilnærmet originalt ut. (Til f.eks voltmeter/dsp kontroller/usb/aux kontakt /bass remote osv.)
Støpning av dørtrekk til mellomtoner og diskanter er tillatt.
A-stolpe modifisering (av original deksel) til diskanter f.eks er også tillatt.
“Strippestang” stag som forsterker tak/frontrute på bilen er ikke tillatt i Rookie.
Om det er få deltakere i en klasse, kan man slå i sammen klasser om deltaker(e) samtykker til det.
Alle deltakere spiller minimum 1 gang pr. konkuranse. Høyeste måling blir gjeldende score.
For Rookie klassene tillater man nye deltakere å stille på sin første konkurranse selv om de ikke har sikring på strekket mellom batteriet foran og bak eller om de ikke har festet alt utstyret forsvarlig, og om subwooferkasser går over vinduslinjen. Men dette blir notert, og om dette ikke er rettet opp til neste konkurranse får vedkommende ikke delta. Det er kun ett unntak for regelen om vinduslinjen for de som stiller med Prefab kasse. Men det er ikke lov å stable flere Prefab kasser i høyden.
“Strippestang” stag for avstiving av tak/frontrute er ikke tillatt.
Vinduslinjen: I stasjonsvogn f.eks så er vinduslinjen å betegne fra linjen/dekslene på siderutene (ikke høyere enn “påtenkt” original hattehylle skal være) eller ved å kunne se gjennom siderutene bak på laveste punkt tvers over, hever org dekslene på innsiden av rutene sikte linjen/høyden vil den være gjeldende på laveste punkt så fremst de ikke er modifisert høyere en orginal dekslene.
Ved C-stolpe bygg vil da vinduslinjen gjelde helt fram til og med C-stolpen eller fram til der kassa slutter.
For biler med adskilt lasterom bak, hvor deltaker monterer basskasse og andre strømførende komponenter inni kupé, skal dette være montert under vinduslinjen. Basskasse og andre strømførende komponenter skal heller ikke være plassert på eller over sitteplasser. Det er ikke lov å bygge senterkonsoll i noen av Rookie klassene.
Vinduslinjen i f.eks en VW Caddy, Caravelle eller Transporter der bilen ikke er levert med sidevinduer bak C-stolpen og det ikke er mulig å gå ut fra bilens “tiltenkte” sideruter kan/vil man ta utgangspunkt i vinduslinjens (fra bakrute til sideruter framme eller frontrute) laveste mulige sikte/måle punkt vil da være gjeldende.
ROOKIE SEDAN:
• Subwooferforsterker(e) begrenset til maks 5000watt rms. Det er høyeste ratet effekt fra produsenten som skal brukes uavhengig av last og hz, på oppgitt effekt fra 10-14.4volt som er gjeldende. Maks effekt og dynamisk effekt betegnes ikke som rms effekt.
• Baksetet må være intakt. Biler som kan legge ned baksetet, uten bruk av verktøy, er unntaket.
• Det er ikke tillatt å ha modifisert vegg mellom bagasjerom og kupé.
ROOKIE 1-1500w:
• Subwooferforsterker(e) begrenset til maks 1500watt rms. Det er høyeste ratet effekt fra produsenten som skal brukes uavhengig av last og hz, på oppgitt effekt fra 10-14.4volt som er gjeldende. Maks effekt og dynamisk effekt betegnes ikke som rms effekt.
ROOKIE 1501-2500w:
• Subwooferforsterker(e) begrenset til maks 2500watt rms. Det er høyeste ratet effekt fra produsenten som skal brukes uavhengig av last og hz, på oppgitt effekt fra 10-14.4volt som er gjeldende. Maks effekt og dynamisk effekt betegnes ikke som rms effekt.
ROOKIE 2501-5000w:
• Subwooferforsterker(e) begrenset til maks 5000watt rms. Det er høyeste ratet effekt fra produsenten som skal brukes uavhengig av last og hz, på oppgitt effekt fra 10-14.4volt som er gjeldende. Maks effekt og dynamisk effekt betegnes ikke som rms effekt.
PRO
Bilen skal være registrert, EU-godkjent og forsikret.
Det er ingen begrensning på antall batteri eller batteri teknologi i bilen, og det er tillat å montere større dynamo(er) enn originalt og maks 15.2 volt lade/hvile spenning er tillatt.
Ingen begrensninger på demping inni kupén, men skal ikke være synlig og alle interiørdeler må være montert eller se tilnærmet orginalt ut.
Det tillates enkel modifikasjon av interiørdeler men det skal se tilnærmet orginalt ut. (Til f.eks voltmeter/dsp kontroller/usb/aux kontakt/bass remote osv.)
Støpning av dørtrekk til mellomtoner og diskanter er tillatt.
A-stolpe modifisering (av org deksel) til diskanter f.eks er også tillatt.
Subwooferkasser, batterier og andre strømførende komponenter skal ikke være foran B-stolpe og under vinduslinjen. Biler med fjernet eller modifisert skillevegg mellom lasterom/lasteplan og kupe vil bli plassert i Extreme klasser.
Det er tillatt å bolte og stroppe igjen bakluke og dører, men disse må være lett å åpne for inspeksjon i forhold til klasseinndeling osv.
“Strippestang” stag for avstiving av tak/frontrute er tilatt så fremst det kan (demonteres/monteres på stedet)
Om det er få deltakere i en klasse, kan man slå i sammen klasser om deltaker(e) samtykker til det.
Alle deltakere spiller minimum 1 gang pr. konkuranse. Høyeste måling blir gjeldende score.
Subwooferkasser og andre strømførende komponenter skal ikke være plassert på eller over sitteplasser. Det er lov å bygge senterkonsoll i Pro klassene.
Vinduslinjen: I stasjonsvogn f.eks så er vinduslinjen å betegne fra linjen/dekslene på siderutene (ikke høyere enn “påtenkt” original hattehylle skal være) eller ved å kunne se gjennom siderutene bak på laveste punkt tvers over, hever org dekslene på innsiden av rutene sikte linjen/høyden vil den være gjeldende på laveste punkt så fremst de ikke er modifisert høyere en orginal dekslene.
B-stolpe bygg (der man har valgt og eventuelt fjerne baksete) vil da vinduslinjen gjelde helt fram til og med B-stolpen eller fram til der kassen slutter.
Vinduslinjen i f.eks en VW Caddy, Caravelle eller Transporter der bilen ikke er levert med sidevinduer bak A/B-stolpen og det ikke er mulig å gå ut fra bilens “tiltenkte” sideruter kan/vil man ta utgangspunkt i vinduslinjens (fra bakrute til sideruter framme eller frontrute) laveste mulige sikte/måle punkt vil da være gjeldende.
PRO SEDAN:
Subwooferforsterker effekt ubegrenset, ingen lade/hvilespenning begrensning.
• Det er tillatt å ha modifisert vegg mellom bagasjerom og kupé. Det er tillatt med modifisering/fjerning av deksler/interiør osv bak C-stolpe.
• Baksetet må være intakt. Biler som kan legge ned baksetet, uten bruk av verktøy, er unntaket.
PRO 1-2500w:
• Subwooferforsterker begrenset til maks 2500watt rms. Det er høyeste ratet effekt fra produsenten som skal brukes uavhengig av last og hz, på oppgitt effekt fra 10-14.4volt som er gjeldende. Maks effekt og dynamisk effekt betegnes ikke som rms effekt.
PRO 2501-5000w:
• Subwooferforsterker begrenset til maks 5000watt rms. Det er høyeste ratet effekt fra produsenten som skal brukes uavhengig av volt, last og hz, på oppgitt effekt fra 10-14.4volt som er gjeldende. Maks effekt og dynamisk effekt betegnes ikke som rms effekt.
PRO 5001w-10000w:
• Subwooferforsterker begrenset til maks 10000 watt rms. Det er høyeste ratet effekt fra produsenten som skal brukes uavhengig av volt, last og hz, på oppgitt effekt fra 10-14.4volt som er gjeldende. Maks effekt og dynamisk effekt betegnes ikke som rms effekt.
PRO 10001w+:
• Subwooferforsterker effekt ubegrenset, ingen lade/hvilespenning begrensning.
EXTREME STREET LEGAL
Subwooferforsterker begrenset til maksimum 10000 watt rms. Det er høyeste ratet effekt fra produsenten som skal brukes uavhengig av volt, last og hz, på oppgitt effekt fra 10-14.4volt som er gjeldende. Maks effekt og dynamisk effekt betegnes ikke som rms effekt.
Bilen skal være registrert, EU-godkjent og forsikret.
Klasse for biler med alle former for vegg, og subwooferkasser over vinduslinjen.
Det er ingen begrensninger på batteri kapasitet, lithium/supercaps osv er tillatt. Større dynamo(er) er tillatt å montere, men maks 15.2 volt lade/hvile spenning
Det er ingen begrensninger på demping inni kupeén, men alle interiørdeler må være montert eller se tilnærmet originalt ut. Subwooferkasser, batterier og andre strømførende komponenter skal ikke være fremfor B-stolpe.
Fjernes skillevegg må bilen omregistreres til hvite skilter for å kunne delta i Extreme Street Legal.
Seter foran skal være montert under måleperioden.
Modifisering av taktrekk er tillatt men det skal se tilnærmet orginalt ut.
Alle deltakere spiller minimum 1 gang pr. konkuranse. Høyeste måling blir gjeldende score.
EXTREME STREET ILLEGAL
Subwooferforsterker effekt ubegrenset. Bilen trenger ikke å være registrert, EU-kontrollert eller forsikret.
Klasse for biler med alle former for vegg, og subwooferkasser over vinduslinjen.
Det er ingen begrensninger på batteri kapasitet, lithium/supercaps osv er tillatt. Ingen begrensning på ladespenning eller ekstra lading som f.eks ladere/strømforsyning under måleperioden,
Ingen begrensning på demping,
Det meste er tilatt men subwooferkasser, skal ikke framfor B-stolpen.
Modifisering av kupe/dashbord/dører osv er tilatt.
Alle deltakere spiller minimum 1 gang pr. konkuranse. Høyeste måling blir gjeldende score.
SHOW SPL
Show SPL konkurransen er en gjennonsnittmåling av hvor høyt anlegget ditt spiller i en måleperiode på 30 sekunder i Rookie, 30 sekunder i Pro og 60 sekunder i Extreme klassen.
Begge framdørene på bilen skal være helt åpne i måleperioden. Andre dører kan også være åpne, men det er kun krav om at framdører er helt åpne.
Det er tilatt å få hjelp fra publikum eller team medlemmer, men de må derfor holde minimum 1 meter avstand fra åpningen rundt framdørene I måleperioden.
Det skal brukes musikk under målingen, frekvens modifisert musikk er lov men ikke sinus toner. (F.eks. Bass Mekanik, Decaf og Rebassed sanger er tilatt)
Alle deltakere spiller minimum 1 gang pr. konkuranse. Høyeste måling blir gjeldende score.
DB SPRINT
I DB Sprint gjelder det å komme så nærme ett forhåndsbestemt decibel mål som mulig mens man spiller musikk i 30 sekunder.
For hver konkurranse blir ett gitt mål satt i en Rookie klassen og ett for Pro klassen (F.eks. 125 db i Rookie og 147 db i Pro)
Dommeren setter på forhånd hvilket decibel mål deltakerne i begge klasser skal prøve å nå. (maks 135 db for Rookie og 150 db for Pro)
Man blir ikke disket om man ikke når målet eller om man går over, men den av deltakerne som kommer nærmest målet er vinneren.
Det skal brukes musikk under målingen, frekvens modifisert musikk er tilatt men ikke sinus toner. (F.eks. Bass Mekanik, Decaf og Rebassed sanger er tilatt)
Alle deltakere spiller minimum 1 gang pr. konkuranse. Nærmeste decibel til angitt mål blir gjeldende score.
TEAM VS TEAM
Team vs Team går ut på at 3 og 3 går samme om å konkurrere sammen som ett Team.
Om ditt team spiller høyest på Peak målingen gir dette ett poeng til ditt team. Det Teamet som får flest poeng når begge runder er ferdig, vinner Team konkurransen.
Eksempel på ett Team, la oss kalle de “Team SPL”:
Per stiller til Peak måling
Pål Stiller til Show måling
Espen stiller til DB Sprint måling
Det deles ut 3 poeng per runde, og hvis alle i Team SPL vinner første runden har de 3 poeng med seg videre i runde 2. Skulle to Team ha lik poeng score etter runde 2 blir det avholdt en re-match i en utvalgt gren.
Deltakere i Team vs Team konkurrerer om en mye større premie, og er mye mere heder og ære å vinne som ett Team enn å vinne en enkel gren alene. Deltakere i Team Vs Team får ikke delta i den vanlige konkurransen. Lykke til!!